Mobiliteit in Gent

Met de auto

De auto is soms nuttig en nodig en daarom moet de stad goed bereikbaar zijn. Maar tegelijk is de auto vaak geen goede keuze als u file- en parkeerzorgen wilt vermijden. Buiten het levendige autovrije voetgangersgebied is de parkeerruimte in woonstraten bestemd voor wie er woont. Voor bezoekers en pendelaars zijn er Park+Ride-zones en ondergrondse parkings.

De led-borden van het verkeersgeleidingssysteem leiden u langs de aangewezen routes en tonen ook of er nog parkeerplaatsen vrij zijn in de parkings. Op piekmomenten ziet u meteen (al vanop de homepage van deze website) dat het weinig zin heeft om met de auto naar Gent af te zakken. Door zwaar in te zetten op fietsen en openbaar vervoer, maar ook op autodelen, moet het in Gent steeds makkelijker worden om zonder eigen auto comfortabel te leven.

In deze rubriek

Bewonersparkeren

Onbeperkt gratis parkeren in de buurt van uw woning? Het kan, met een digitale parkeervergunning. Die kunt u krijgen voor de zone waar u woont. Het is dus geen vrije parkeervergunning voor de rest van de stad.

bewonersparkeren

Ondergrondse parkings

Het Gentse stadscentrum telt momenteel negen parkeergarages. Samen bieden ze meer dan 5000 parkeerplaatsen aan. Drie parkeergarages worden beheerd door privé-exploitanten, dat zijn de parkings Zuid, Kouter en Centerparking. De andere zes worden geëxploiteerd door het Mobiliteitsbedrijf: de parkings Vrijdagmarkt, Sint-Michiels, Reep, Sint-Pietersplein, Ramen en Savaanstraat. Een tiende parking, beheerd door de NMBS en goed voor 1.580 parkeerplaatsen, vindt u aan het Sint-Pietersstation.

Park-and-ride (P+R)

De park-and-ride-formule (P+R) wil iedereen die wat langer in Gent moet zijn voor het werk, om te shoppen, voor toerisme of recreatie enz. aanzetten om de auto gratis te parkeren aan de rand van de stad en met het openbaar vervoer naar het stadscentrum te komen.

park-and-ride

Autodelen

Autodelen wil letterlijk zeggen dat u een auto deelt met andere mensen. Meerdere personen rijden dus om beurten met een of meerdere (gezamenlijke) wagens. U gebruikt een auto wanneer u hem nodig hebt, op andere momenten rijdt iemand anders ermee. Het gebruik van een auto wordt losgekoppeld van het bezit ervan: u kunt ermee rijden, maar hij is niet van u.

Verkeersgeleiding

Het Gentse verkeersgeleidingssysteem (VGS) zet autobestuurders op de goede weg via een netwerk van dynamische led-borden. De VGS-borden leiden de auto’s via de stadsring (R40) naar de parkeergarages met beschikbare parkeerplaatsen.

Betalend parkeren

Om te zorgen dat er regelmatig parkeerplaatsen vrij komen, richt het Mobiliteitsbedrijf parkeerregimes in. Er zijn in Gent verschillende parkeertarieven, afhankelijk van de parkeerdruk. Zo betaalt u meer in het centrum dan aan de rand.

Nieuws

02-07-2015

1500 bewonersplaatsen met Gentse Feesten

Vanaf maandag 13 juli 2015 en tot het einde van de Gentse Feesten worden bijna 1.500 parkeerplaatsen ingericht als voorbehouden bewonersplaatsen.

bewonersparkeren
05-06-2015

K&R François Laurentplein opgeheven

De K&R voor bussen aan het François Laurentplein wordt vanaf 10 juni 2015 opgeheven.

08-05-2015

Eerste resultaten zone 30

De eerste resultaten van de sensibiliseringacties rond de uitbreiding van de zone 30 zijn bekend.

30
27-04-2015

Mobiliteitsbedrijf Gent wil parkeervergunningen digitaal maken

Het Mobiliteitsbedrijf wil nog dit jaar alle parkeervergunningen digitaal maken. Dat is een eerste stap naar het volledig digitaliseren van het parkeren op straat.

bla
22-04-2015

Wondelgembrug in Gent twee maanden onderbroken

Op woensdag 6 mei 2015 start Waterwegen en Zeekanaal NV met elektromechanische onderhoudswerken aan de Wondelgembrug in Gent. Tijdens de werken, die ongeveer twee maanden duren, is de brug onderbroken voor alle verkeer.

Projecten

Parkeren in Gent 2020

Op 24 november 2014 is het nieuwe parkeerplan voor Gent goedgekeurd op de Gentse Gemeenteraad. Begin oktober 2013 organiseerde het Mobiliteitsbedrijf een infomarkt en debatavonden over een nieuw parkeerplan voor Gent. Op dat moment werd het voorbereidende onderzoek afgerond. Op basis daarvan is verder gewerkt aan een strategisch beleidsplan. Op 30 juni 2014 werd het ontwerp daarvan voorgesteld op een Themacommissie van de Gentse Gemeenteraad. Het definitieve plan is nu goedgekeurd.

parkeren voor fietsen en auto's